Revolúciu predstavuje Infiniti s motorom, ktorý dokáže meniť kompresný pomer. Čo to znamená a prinesie si rozoberieme podrobnejšie.

Storočie konceptov a pokusov

Koncept motora s variabilným kompresným motorom nie je novinka. Prvé pokusy sa realizovali už pred skoro sto rokmi. Geniálny konštruktér motorov Harry Ricardo, predviedol funkčný exemplár takého motora v 20-tych rokoch, 20. storočia. Riešenie sa neujalo sériovej výroby, ale vývoj ho priviedol k definovaniu oktánových čísiel paliva, ktoré sa využíva dodnes.

Odvtedy sa o podobné pokusy pokúšalo viacero automobiliek, napr. Saab, Renault, Nissan, Volvo, koncern PSA, avšak nikto z nich nepriniesol konkrétny fungujúci exemplár.

Infiniti teda uvedie na trh historicky prvý konkrétny motor, ktorý dokáže variabilne meniť kompresný pomer. V súčastnosti sú kompresné pomery motorov, fyzicky dané konštrukciou. Čím vyšší kompresný pomer, tým vyššia účinnosť. Čím viac sa naženie vzduchu do zmesi, ktorá sa následne tým viac stlačí, tým viac energie vznikne. Problém nastáva vtedy, keď sa zmes stlačí ešte pred dosiahnutím úplného vrchola úvrate piestu, teda predtým ako zmes zapáli iskra. Vtedy prichádza k predčasnej detonácií, čo samozrejme spôsobí nerovnomerný chod piestov, čím sa motor zničí.

Infiniti_VC-T_2

Kompresný pomer sa mení mechanickým ramenom pripojenom k ojnici, ktoré pohybom mení výšku, resp. usadenie ojnice, ktorá samozrejme potom posúva piest vyššie, alebo nižšie, podľa potreby zaťaženia, čo znižuje alebo zvyšuje veľkosť spaľovacej komory.

Vyšší kompresný pomer teda znamená vyššiu účinnosť a lepšiu spotrebu paliva. Toto je vhodné pri nízkych rýchlostiach a tým pádom nižších otáčkach motora. Nižší kompresný pomer, teda väčšia spaľovacia komora, vedie k vyššiemu výkonu motora.

Infiniti_VC-T_3

Konkrétne prevádzkové parametre motora nepoznáme. Predstavenie konkrétneho motora a bližších technických informácií, prebehne na autosalóne v Paríži. V sériovej výrobe sa objaví pravdepodobne v nástupcovi modelu Q70.

Infiniti VC-T ako technológia schopná nahradiť dieslové motory

Nový motor okrem variabilného kompresného pomeru prináša aj dvojitý systém vstrekovania. Jeden systém priameho vstrekovania a jeden systém vstrekovania do nasávacieho potrubia. Takisto dokáže fungovať v štandardnom cykle aj v cykle s predĺženou expanziou, známom ako Atkinsov cyklus.

Infiniti_VC-T_1

Vysoké kompresné pomery, v súčasnosti používa aj Mazda, vo svojich modeloch vybavenými motormi SkyActiv. Tie však nedokážu meniť kompresný pomer variabilne, ale ho majú pevne vysoký 14:1.

Ďalším rozdielom je aj spôsob nasávania vzduchu. Kým Mazda funguje ako atmosférický motor, Infiniti použije prepĺňanie turbodúchadlom.

Infiniti_Q80

Čo to teda všetko znamená po zhrnutí ? Štvorvalcový motor s objemom dva litre, je schopný vyvinúť výkon okolo 280 konských síl a krútiaci moment okolo 400 Nm. Pričom spotreba by mala byť až o 30% nižšia, ako pri porovnateľne výkonnom, bežnom motore. Ďalšou devízou je aj nižší hluk, nižšie vibrácie a kultúra chodu motora porovnateľná s dobre vyladenou benzínovou V6-kou. Pre výrobcu to ďalej znamená, že za nižšie výrobné náklady, vie ponúknuť alternatívu k bežnému dieslovému motoru s objemom dva litre, ktorý by dosahoval vyšší výkon a porovnateľnú spotrebu s nižšími emisiami.

Prekonať dieslový motor už úplne, môže pomôcť zapojenie takéhoto motora do hybridnej pohonnej sústavy. S pomocou elektromotorov, je teda možné znížiť spotrebu o ďalšie výrazné percentá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Send this to a friend