+/-MotorPrevádzkové vlastnostiRozmery a hmotnostiVýbava a cena
Captur je dobrá voľba, ak hľadáte kompaktné auto s vyšším podvozkom. Je dizajnovo atraktívny, má slušný podvozok a kopec výbavy za priaznivú cenu. Ak si ho vyberiete s motorom 0,9 TCe musíte sa zmieriť s vibráciami a vyššou spotrebou.

Dizajn

Podvozok
Množstvo komfortnej výbavy vzhľadom na cenu

Motor 0,9 TCe
Nemožnosť doobjednať systémy aktívnej bezpečnosti

Benzínový, turbom preplňovaný radový trojvalec, uložený vpredu naprieč pred prednou nápravou. Pohon predných kolies.

Objem valcov (cm3)898
Maximálny výkon (kW/k)66 / 90
– pri otáčkach (ot./min.)5 000
Maximálny krútiaci moment (Nm)140
– pri otáčkach (ot./min.)2 250
Prevodovka / počet prevodových stupňovmanuálna 5 stup.
Maximálna rýchlosť (km/h)171
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)13,0
Spotreba (l/100km)
– mestský cyklus6,0
– mimomestský cyklus4,5
– kombinovaný cyklus5,1
Objem palivovej nádrže (l)45
Emisie CO2 (g/km)121
Emisná normaEuro 6
Euro NCAP (počet hviezdičiek)5
Intervaly prehliadok30 000 km alebo 2 roky
Garancia5 rokov
Rázvor2606 mm
Celková dĺžka4122 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel)1531 mm
Výška1566 mm
Objem batožinového priestoru (min / max v litroch) 377 / 455
Prevádzková hmotnosť (v údajoch je započitaná hmotnosť vodiča 75kg)1 180 kg
Najväčšia prípustná celková hmotnosť (v údajoch je započitaná hmotnosť vodiča 75kg)1 653 kg
Model:Renault Captur Cena bez opcií:
16 190 €
Farba:Červená flamme / Čierna Etoile (Interiér tmavý)
Výbava:
Pack Parking (zadné parkovacie senzory, elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sklopné vonkajšie

spätné zrkadlá)

Dažďový a svetelný senzor
Pack Klimatizácia (automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, hands-free karta

Renault)

Systém kontroly trakcie Extended Grip s 3 režimami nastavenia
Pack R-Link Evolution (multimediálny a navigačný systém R-Link Evolution s online pripojením)Elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom
ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a asistenčným systémom bŕzdPalubný počítač
Elektronický stabilizačný systém ES C s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou

nedotáčavosti CSV

Zadné parkovacie senzory
Asistent rozjazdu do kopcaSystém Eco-mode
Systém kontroly tlaku v pneumatikáchAutomatická klimatizácia
Predné airbagy na strane vodiča a spolujazdca (s možnosťou deaktivácie airbagu spolujazdca)Hands-free karta Renault
Bočné airbagy chrániace hlavu a hrudník na strane vodiča a spolujazdcaVýškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
Trojbodové bezpečnostné pásy s automatickými predpínačmi a nastaviteľnou výškou na

predných sedadlách

Kožený volant
Systém kontroly zapnutia bezpečnostných pásov na všetkých sedadláchElektricky ovládané predné a zadné okná
Bezpečnostné opierky hlavy výškovo nastaviteľné na všetkých sedadláchImpulzné ovládanie okna vodiča
Systém ISOFIX – príprava pre upevnenie detskej sedačky na zadných bočných sedadlách a na

sedadle spolujazdca

Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
Tempomat s obmedzovačom rýchlostiFixné poťahy sedadiel
Vonkajšie spätné zrkadlá podľa zvolenej farby strechyVyhrievané predné sedadlá
Vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérieZásuvka Easy Life pred sedadlom spolujazdca / s osvetlením
Bočné lišty na spodných ochranných častiach dverí vo farbe chrómuÚložné priestory v predných a zadných dverách
Lišta na veku batožinového priestoru vo farbe chrómuOriginálne elastické vrecká na zadnej strane predných sedadiel
Outdoorový predný a zadný spojler vo farbe sivá PlatineZadné sedadlo posuvné s deleným operadlom 1/3 – 2/3
Disky kolies z ľahkej zliatiny 17″Kryt batožinového priestoru
Dvojfarebná karosériaDvojitá podlaha v batožinovom priestore
Čalúnenie látkové tmavosivé / červené s bočnicami z koženkyObojstranná podlaha v batožinovom priestore (látka/guma)
LED denné svietenieMultimediálny a navigačný systém R-Link Evolution s online pripojením (navigačný systém TomTom,

Bluetooth® hands-free s funkciou audiostreaming, podporuje prehrávanie CD, MP3 formátu,

možnosť prehrávania hudby z externých zdrojov, vstup USB, Jack, iPod, 3D Sound by Arkamys,

ovládanie rádia pod volantom, 6 reproduktorov, prístup k on-line aplikáciam, výkon 4 x 35 W)

Predné hmlové svetlomety (s funkciou prisvecovania do zákrut)Mapové pokrytie Európy
Elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
Elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
Tónované sklá
Zatmavené zadné sklá
Doplnková výbava:
Rezerva50€

Cena testovaného vozidla: 16 240 €

Mám pocit, že pri kúpe nového auta už takmer nikto neuvažuje o klasickom sedane. Motoristi chcú multifunkčné autá a tak na rad prichádzajú SUV, Crossovery a rôzne iné hybridy.

Aj Renault Captur by mal byť akýmsi univerzálom. Nie je príliš veľký a tak by mal byť vhodný na každodenné poskakovačky po meste. Nie je ani príliš malý a tak by mal cez víkend zvládnuť aj rodinný výlet na dlhšiu vzdialenosť. Vďaka vyššiemu podvozku by nemal mať problém s výtlkami na našich cestách a zdolať lesnú cestu k chate by mala byť hračka.

Navyše Captur ponúka túto multifunkčnosť v peknom kabáte s dobrou výbavou a s motorom, ktorý by mal byť úsporný. To všetko za priaznivú cenu.

Aký je v skutočnosti? S Capturom som najazdil takmer 2000 kilometrov po slovenských cestách aj necestách a pokúsim sa zodpovedať na otázky, ktoré by vás pri jeho kúpe mohli zaujímať.

Renault Captur

Dizajn

Crossovery síce nie sú mojá krvná skupina, ale Captur sa mi páči. V testovanej červeno-čiernej kombinácii vyzerá veľmi dobre.

Že je to Renault, nezapochybujete ani na chvíľu. Prednej maske dominuje veľké logo výrobcu. Jeho priestor vymedzujú dve linky spájajúce predné svetlomety. Tento dizajnový prvok dostali do vienka všetky nové modely značky. Vďaka tomu si Renault nepomýlite s inou značkou, snáď len Renaulty medzi sebou.

Dolnú časť predného nárazníka obsadili hmlové svetlá a LED pre denné svietenie, ktoré sú ohraničené chrómovým rámikom. Pod nimi je ešte tmavý plast so sivým outdoorovým spojlerom. Oplastovanie sa z predného nárazníka tiahne po bokoch celej karosérie až k tomu zadnému. Pri pohľade zboku naplno vynikne dvojfarebné lakovanie. Mimochodom, Captur si môžete takto farebne personalizovať v interiéri aj exteriéri.

Zadnej časti dominuje výrazný strešný spojler a chrómová lišta kufra s názvom modelu. Pod ňou je ukrytá parkovacia kamera.

Renault Captur

Interiér

Francúzi si dali záležať na tom, aby interiér po dizajnovej stránke nezaostal za vydareným exteriérom a tak v ňom nájdete množstvo zaujímavých detailov. Je tu veľmi pekná linka, ktorá sa tiahne od vodičových dverí cez celú palubnú dosku až k tým spolujazdcovým. Na atraktivite interiéru určite pridáva čierno-červená kombinácia plastov a vyhrievaných sedadiel s koženkovo-textilným povrchom, a tiež s netradičnou textúrou.

Nájdete tu zopár vychytávok ako napríklad objemnú výsuvnú schránku pred spolujazdcom či elastické šnúrky na zadnej strane predných sedadiel. Odkladacích priestorov je dostatok. Mobil a peňaženka sa zmestia pred radiacu páku, pollitrová fľaša k ručnej brzde. 1,5 l pet fľašu dáte trošku natesno do predných dverí. Ak by vám to bolo málo, v palubnej doske nad infotainmentom je ešte výklopná priehradka.

Renault Captur

Nastaviteľný kožený volant dobre padne do ruky, hlavica riadiacej páky by však mohla byť o pár cm vyššie. V testovanej verzii mi výrazne chýbala lakťová opierka.

Interiér je nielen pekný, ale aj vcelku kvalitný a dobre zmontovaný. Sedí sa vysoko a z auta máte dobrý výhľad. Sedadlá sú vhodné skôr na kratšie vzdialenosti. Vpredu je na výšku dosť miesta aj pre vyššie postavy, na šírku by pár cm navyše padlo vhod. Vzadu je na túto triedu miesta tak akurát.

Nastupuje sa ľahko a prahy dvery sú veľmi dobre chránené pred blatom či inou špinou. Ergonomicky je tu zopár vecí typických pre Renaulty, ako napríklad zapínanie tempomatu dole vedľa ručnej brzdy a jeho ovládanie na volante. Rádio sa zas ovláda pod volantom.

K Renaultom dostávate kartu namiesto kľúča. Oceňujem v tejto kategórií bezkľúčový (aj keď v tomto prípade skôr bezkartový) systém. Kartu stačí mať vo vrecku, ak sa od auta vzdialite, zamkne sa automaticky. Aby ste ho znova otvorili, musíte sa priblížiť a stlačiť gombík na kľučke. Štartuje sa tlačidlom. Zvyknete si na to veľmi rýchlo a potom už nebudete chcieť auto bez keyless systému.

Renault Captur

Multimediálny systém R-Link má modernú grafiku a rýchlu odozvu. Združuje rádio, resp. USB či AUX hudobné vstupy, navigáciu, bluetooth prepojenie s mobilným telefónom a rôzne iné funkcie a nastavenia. Pod ním je ovládanie automatickej klimatizácie.

Batožinový priestor má objem 377, resp. 455 litrov, podľa toho o koľko centimetrov dopredu posuniete zadné sedadlá. Niektorí budú možno frfľať, že je to málo. Mne to príde vzhľadom na veľkosť auta viac než dostatočné. Piate dvere sú celkom ťažké a tak môže byť pre nežnejšie polovičky náročnejšie ich zatvoriť.

Motor a spotreba

Testovaný Captur poháňal benzínový, turbom preplňovaný trojvalec s objemom 0,9 litra, výkonom 90 koní pri 5000 ot./min a krútiacim momentom 140 Nm od 2250 otáčok.

Z predchádzajúcich čísel je vám jasné, že Captur s týmto motorom nebude rýchle auto. Nakoniec, to od neho pravdepodobne nikto z potencionálnych kupujúcich ani neočakáva. A ani ja ho kvôli tomuto nebudem hodnotiť negatívne.

Z môjho pohľadu má motor 2 hlavné problémy: nekultivovanosť a reálnu spotrebu. K obom sa ešte vrátim, poďme si ale v krátkosti vysvetliť prečo do Capturu či iných aút už väčšinou nedostanete atmosférické motory s objemom 1,4l alebo 1,6l , s podobným výkonom.

Renault Captur

Benefity tohto motora v porovnaní so staršími atmosférickými motormi s podobným výkonom by mali byť 2: nízke emisie CO2 a relatívne nízka papierová spotreba. (výrobcom udávané údaje sú: 6l v meste, 4,5l mimo mesta a 5,1l v kombinovanej prevádzke)

Pri jazde motor vyprodukuje 121 g CO2 na každý kilometer, čo je hodnota s ktorou sú úradníci Európskej únie ok. Ak by tu bol iný motor, ktorý by vyprodukoval o pár desiatok gramov CO2 viac a mal by tiež vyššiu normovanú spotrebu, Európska únia by Renaultu vyrúbila pokutu pár tisíc € za každý takýto predaný automobil. Captur by tak bol výrazne drahší, v konkurencii by cenou neobstál a v Renaulte by mohli jeho výrobu rovno zastaviť.

Preto sa Renault a ďalší výrobcovia uchyľujú k vývoju nových (downsizingových) motorov ako napr. testovaný 0,9 TCe, ktoré tieto normy (papierovo) splnia.

Renault Captur

Že trojvalec nebude kultivovaný tak ako štvorvalec je asi dopredu jasné, že to bude o toľko horšie som ale nečakal. Zvukovo má tento benzínový motor bližšie k dieselovému, čo by možno nebol až taký problém. Oveľa väčším problémom sú vibrácie. Tie sa prenášajú na voľnobehu a pri prudšej akcelerácií do karosérie, palubnej dosky aj sedadiel. Samozrejme, nie je to niečo s čím by sa nedalo žiť, príjemné to ale nie je.

Odpustil by som motoru 0,9 TCe túto jeho vlasnosť, ak by výmenou za to ponúkal výrobcom udávanú spotrebu. Realita je však iná.

Palubný počítač je optimista a k jeho údajom si prirátajte +10%.  Reálna spotreba počas nášho testu bola takáto. Pri jazde po Bratislave či inom väčšom meste rátajte so spotrebou 7,5-9 l na 100 kilometrov, podľa štýlu vašej jazdy a situácie na ceste.

Ak do Capturu posadíte štvoricu cestujúcich s batožinou a na diaľnici budete udržovať tempomatových 140 km/h , z nádrže bude ubúdať 8,5 litrov za každých 100 kilometrov jazdy.

Jazda rýchlosťami do 120 km/h znamená spotrebu do 7,5 l na 100 kilometrov. S ľahšou nohou sa priblížite číslu 6,5 l / 100 km. S veľmi ľahkou nohou na okresných cestách bez výraznejších prevýšení a jazde prevažne na tempomat dokážete zajazdiť 5,5 l /100.

Dlhodobý priemer, v prípade ak jazdíte prevažne okresné cesty odhadujem na 6,5 l / 100 km a v prípade väčšieho mesta aspoň 7,5 l / 100 km.

Renault Captur

Auto malo v čase testu najazdených menej ako 10 tisíc kilometrov a tak je možné, že spotreba časom o pár decilitrov klesne. Stále však bude relatívne vysoká a nie sú to hodnoty, ktoré dokážu kompenzovať hrubý prejav motoru 0,9 TCe.

Jazdné vlastnosti

Riadenie je preposilované, bez spätnej väzby a prevodovka nepatrí medzi najpresnejšie. Reakcie na stlačenie plynového pedálu v režime ECO sú veľmi, veľmi, veľmi ospalé. Zmení sa to až keď plyn prišliapnete úplne na podlahu, kde je spínač, ktorý tento režim krátkodobo deaktivuje.

Ak režim ECO vypnete, reakcie na pridanie plynu sú síce výrazne lepšie, ale stále by som ich označil za mdlé. V meste vám to asi vadiť nebude. Mimo mesto to v kombinácií s motorom 0,9 TCe znamená, že ak potrebujete predbiehať, nezostavá vám nič iné len stlačiť plyn na podlahu a mať dostatočnú rezervu.

Naše cesty tankodromy zvláda Captur so cťou. Podvozok je síce tvrdší, ako by som od auta tohto typu očakával, vďaka nemu je však Captur celkom stabilný aj pri vyšších rýchlostiach. Dokonca nedrží úplne zle ani v zákrutách. Len s veľkými náklonmi má už problém.

Renault Captur

Dojem tvrdšieho podvozku určite zvýraznili aj pneumatiky R17 s profilom 55. Verím, že profil 65, prípadne výmena za R16 by na komforte pridali.

Napriek tomu Captur zvládne bez väčších problémov výtlkmi posiatu poľnú cestu a vďaka svetlej výške 20 cm aj ľahší terén. Testovaný model navyše disponoval voľbou režimov trakcie extended grip. No úprimne, veľmi vám nepomôže. Captur zvládne vďaka 20 cm svetlej výške fakt veľa. Ak sa dostanete na zablatený povrch a strmý kopec, tento režim vás nezachráni. Tu už sú limitom pneumatiky a chýbajúcí pohon 4×4.

Resumé

Renault Captur je dobré auto a jeho kúpu vám môžem odporučiť. Je atraktívny zvonka aj zvnútra, má kopec komfortnej výbavy za dobrú cenu a tiež slušný podvozok. Je to hrdina, s ktorým denne zvládnete všetky nástrahy mestskej džungle a cez víkend z nej môžete na chvíľu újsť za oddychom aj dobrodružstvom.

Ako automobilový nadšenec vám ale nemôžem odporučiť motor 0,9 TCe. Okrem tabuľkových hodnôt spotreby a emisií neprináša do reálneho života žiadnu výhodu. Motor 1,2 TCe s vyšším výkonom a rovnakou reálnou spotrebou je o 1000 EUR drahší. Osobne by som sa uskromnil v prípade výbavy a dal prednosť práve motoru 1,2 TCe. S ním získate podstatne lepšie auto.

 

Foto: Roman Mayer

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Send this to a friend