+/-MotorPrevádzkové vlastnostiRozmery a hmotnostiVýbava a cena
Octavia RS230 je skvelým kompromisom medzi šoférsky uspokojivým, rýchlym a praktickým autom. Samosvorný diferenciál posúva jazdné vlastnosti o level vyššie, ultimatívne okruhové náradie však z RS nerobí.

Motor 2.0 TSI
Jazdné vlastnosti
Priestrannosť

Iba 50 litrová nádrž
19-palcové disky kolies vo výbave RS230 (sú krásne, ale na slovenské cesty zbytočné)

Benzínový, turbom preplňovaný radový štvorvalec  , uložený vpredu naprieč pred prednou nápravou. Pohon predných kolies.

Objem valcov (cm3)1984
Maximálny výkon (kW/k)169 / 230
– pri otáčkach (ot./min.)4700-6200
Maximálny krútiaci moment (Nm)350
– pri otáčkach (ot./min.)1500-4600
Prevodovka / počet prevodových stupňovmanuálna 6 stup.
Maximálna rýchlosť (km/h)250 (el. obmedzená)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)6,7
Spotreba (l/100km)
– mestský cyklus7,7
– mimomestský cyklus5,3
– kombinovaný cyklus6,2
Objem palivovej nádrže (l)50
Emisie CO2 (g/km)142
Emisná normaEuro 6
Euro NCAP (počet hviezdičiek)5
Garancia4 roky / 120 000 km
Rázvor2680 mm
Celková dĺžka4685 mm
Šírka1814 mm
Výška1449 mm
Objem batožinového priestoru (min / max v litroch) 590 / 1580
Prevádzková hmotnosť (v údajoch je započitaná hmotnosť vodiča 75kg)1 445 kg
Najväčšia prípustná celková hmotnosť (v údajoch je započitaná hmotnosť vodiča 75kg)1 987 kg

Základna cena Octavia RS230: 29 490 €

Cena testovaného modelu: 33 046 €

Octavia RS230 zakladna vybava

Počuli ste už o Petrolheadoch? Je to skupina automobilových nadšencov, náročných motoristov, ktorí berú autá inak ako len obyčajne premiestňovadlá. Často ich považujú za živé bytosti a vytvárajú si k nim citový vzťah.

Automobily s dieslovým motorom pred nimi nespomínajte. Títo páni tankujú benzín a rýchlosti radia najradšej manuálne. Okrem auta na každý deň zvyknú vlastniť aj nejakú víkendovku na okruhy alebo okresky. Popravde, to auto na každý deň majú hlavne kvôli rodine, inak by jazdili víkendovkou neustále.

Takmer 3000 kilometrov za volantom Octavie RS230 ma presvedčilo o tom, že je skvelým kompromisom medzi praktickým, rýchlym a šoférsky uspokojivým autom na každý deň. Vitajte pri teste najrýchlejšej Octavie všetkých čias.

Škoda Octavia RS230

Dizajn

Rozpisovať sa o dizajne auta, ktoré je bežným zjavom na našich cestách je asi zbytočné. Snáď len doplním, že biela RS v kombinácií s čiernymi doplnkami na krásnych 19-palcových kolesách vyzerá k svetu. Dizajn, ktorý sa rodí v hlave Jozefa Kabaňa je nadčasový. Myslím, že toto auto bude pekné aj po rokoch.

Interiér

Za príplatok 2750 EUR oproti základnej benzínovej RS dostanete okrem 10 koní výkonu navyše, samosvorného diferenciálu a upravených výfukov tiež kožený paket, elektricky ovládané kožené sedadlá, parkovacie senzory, voľbu jazdného profilu, pripojenie telefónu cez bluetooth, čierne doplnky karosérie, o čosi väčšie logo RS či 19-palcové kolesá.

Škoda Octavia RS230

Výbava je bohatá, no luxus od Octavie nečakajte. Niektoré plasty, jednoducho pôsobia lacno. Na druhej strane je interiér kvalitne zmontovaný a ani na výtlkmi posiatych cestách nevydával žiadne pazvuky.

Miesta je dostatok vpredu aj vzadu, na šírku aj na výšku. Ergonomicky je všetko tam, kde by ste to očakávali.

Škoda Octavia RS230

Motor a spotreba

230 koní poskytuje známy koncernový motor 2.0 TSI. A ten je vážne skvelý. Najvyšší krútiaci moment 350 Nm je k dispozícii od 1500 do 4600 ot./min. Na neho plynule nadväzuje maximálny výkon 169 kW, dostupný od 4700 do 6200 ot./min. V kombinácií s relatívne nízkou pohotovostnou hmotnosťou 1445 kg (vrátane vodiča) to znamená, že Octavia RS230 ide ako z praku vždy a všade.

Škoda Octavia RS230

Stokilometrovú rýchlosť pokorí za 6,7 sekundy, dvestovku za približne 25 sekúnd. RS230 má tiež upravený výfuk. Jeho zvuk si však užijú skôr okoloidúci ako vy. Zvuk, ktorý počuť v kabíne je prikrášlený za pomoci reproduktorov.

Pri snahe o economy run a udržiavaní tempomatových 80km/h vykazovala najrýchlejšia Octavia všetkých čias priemernú spotrebu 4.8 litra/100 km. Dokonca aj hodnota 6,2 l/100 km kombinovanej spotreby, ktorú udáva výrobca je dosiahnuteľná. To ale znamená neustále sebatrýznenie a pravdepodobne si kvôli týmto číslam benzínovú RS nikto nekúpi.

Škoda Octavia RS230

Využívanie potenciálu 230 koní znamená skôr dvojciferné čísla. Pri snahe udržiavať tempomatových 120 km/h a predbehnutí pomalšie idúcich vozidiel na okresných cestách si RS230 zoberie z nádrže približne 8,5 litra každých 100 kilometrov jazdy. S približne ôsmimi litrami rátajte aj pri predpisových dialničných presunoch.

Rýchla jazda a časté atakovanie rýchlostí okolo 200 km/h znamená spotrebu okolo 12l/100 km. Bláznenie na kľukatých okreskách začína číslom 2.

Majitelia TDI sa týmto číslam zasmejú. Lenže táto RS je dynamikou o 2 triedy vyššie. Spotrebu preto považujem za adekvátnu.

Jazdné vlastnosti

Taká ako žiadna iná. Upravený reklamný text od inej automobilky by sedel aj na Octaviu RS230. Má totiž elektronický samosvorný diferenciál. Ten v inej verzii Octavie nenájdete.

Samosvor podľa potreby rozdeľuje výkon putujúci na predné kolesá. V prípade potreby vie preniesť až 100% výkonu na vonkajšie koleso a krásne vytiahnúť auto zo zákruty. Nemení Octaviu na Caterham, vďaka nemu je však podstatne agilnejšia.

Škoda Octavia RS230

Samotné riadenie je príjemne tuhé a prevodovka presná. Motor je výbušný, ale brzdy ho dokážu skrotiť. Ani po opakovaných brzdeniach z vyšších rýchlosti nestrácajú na účinku.

RS230 má už v základe pneumatiky 225/35 R19 a nebudeme si klamať, nie je to ideálna kombinácia na naše cesty. Klobúk dole, ako aj s týmito kolesami zvláda výtlky a nekvalitný povrch, osobne by som však uprednostnil radšej 18-tky s profilom 45.

Resumé

Škoda Octavia RS230 ma dostala. Nie tým, že má 230 koní alebo 590 litrový batožinový priestor. Ale tým, ako dokáže spojiť priestrannosť a praktickosť na každý deň s rýchlosťou a šoférskym pôžitkom z jazdy v jednom celku.

Foto: Roman Mayer

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Send this to friend