+/-MotorPrevádzkové vlastnostiRozmery a hmotnostiVýbava a cena
Najrýchlejší a najdrahší Superb je dobrá voľba pre niekoho, kto hľadá komfortné, rýchle, priestranné a zároveň nenápadne kombi. Charakter šešťvalca z vrcholnej predchádzajúcej generácie motor 2.0 TSI prirodzene nedosahuje, kompenzuje to ale lepšou dynamikou a nižšou spotrebou.

Priestrannosť
Bohatá ponuka systémov aktívnej bezpečnosti
Pohon 4×4

Na 19-palcových kolesách zlé filtrovanie veľkých priečnych nerovností

Benzínový, turbom preplňovaný radový štvorvalec , uložený vpredu naprieč pred prednou nápravou. Pohon všetkých kolies.

Objem valcov (cm3)1984
Maximálny výkon (kW/k)206 / 280
– pri otáčkach (ot./min.)5600-6500
Maximálny krútiaci moment (Nm)350
– pri otáčkach (ot./min.)1700-5600
Prevodovka / počet prevodových stupňovautomatická 6 stup.
Maximálna rýchlosť (km/h)250 (el. obmedzená)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)5,8
Spotreba (l/100km)
– mestský cyklus9,0
– mimomestský cyklus6,2
– kombinovaný cyklus7,2
Objem palivovej nádrže (l)66
Emisie CO2 (g/km)163
Emisná normaEuro 6
Euro NCAP (počet hviezdičiek)5
Garancia4 roky / 120 000 km
Rázvor2841 mm
Celková dĺžka4856 mm
Šírka1864 mm
Výška1477 mm
Objem batožinového priestoru (min / max v litroch) 660 / 1950
Pohotovostná hmotnosť1 635 kg
Užitočná hmotnosť715 kg

Základna cena Superb 2.0 TSI 280k 4×4 DSG Laurin & Klement: 43 690 €

Cena testovaného modelu: 48 682 €

superb vybava

 

Toto auto sa môže pýšiť rôznymi naj- . Je to najrýchlejšia, najpriestrannejšia a tiež najdrahšia Škoda, akú kedy mala automobilka z Mladej Boleslavy v ponuke.

Zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť zaberie kombi verzii so 660-litrovým batožinovým priestorom len 5,8 sekundy.

K základnej cene 43 690 € za verziu kombi 2.0 TSI 4×4 DSG Laurin&Klement, pridal testovaný model, vybavený hádam všetkým z katalógu, ešte 4992 EUR. Stojí tu pred nami Superb za 48 682 €. Čože? Škoda za takmer 50 tisíc?

Čo na prvý pohľad vyzerá ako menšie šialenstvo, sa môže nakoniec ukázať ako vynikajúca voľba.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

Dizajn

Je to typická Škoda. A označenie typická nemyslím pejoratívne. Ako som spomínal už v teste Škoda Octavia RS230 – dizajn, ktorý sa rodí v hlave slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa je originálny a nadčasový.

Superb pôsobí sebavedomo a majestátne. V tretej generácií to už omnoho viac svedčí aj karosárskemu prevedeniu liftback. V prípade minulej generácie by som jednoznačne volil kombi, u nového modelu by som váhal.

Myslím, že nad dizajnom neohrnú nos ani zarytí fanúšikovia nemeckej prémiovej trojky. Práve naopak. Niektorí Superb vďaka vydarenému dizajnu zahrnú do svojho výberu.

Toto auto má síce 280 koní, ale nedáva to zvonku či zvnútra najavo. Výbava Laurin & Klement nemá v ponuke športové nárazníky alebo doplnky. Od toho je tu verzia Škoda Superb Sportline.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

Interiér

Vo vnútri je Superb v zásade natiahnutá Octavia. Interiérom škodoviek sa zvykne vyčítať kvalita použitých materiálov. Všetko je síce kvalitne zmontované, ale niektoré plasty jednoducho pôsobia lacno.

Vo výbave Laurin & Klement to neplatí. Obzvlášť v kombinácií čierna a tmavo hnedá pôsobí interiér luxusne. Superb si svojich pasažierov hýčka elektricky ovládanými sedadlami s vyhrievaním a odvetrávaním. Sú pohodlné a podržia aj pri dlhých presunoch. Kožený volant s pádlami dobre padne do ruky.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

Všetko má svoje miesto presne tam, kde by ste to hľadali. Multimediálny systém Columbus s 8-palcovým dotykovým displejom združuje navigáciu, rádio aj USB či AUX hudobné vstupy. Jeho prepojenie s mobilným telefónom je možné cez usb kábel alebo bluetooth. Podporuje aj funkcie Apple CarPlay či Android Auto. Pod multimediálnym systémom je ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie.

Hádam netreba spomínať, že miesta je všade dostatok. Toto auto ponúka kráľovsky priestor.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

Motor a spotreba

Najrýchlejší Superb sa spolieha na koncernový motor 2.0 TSI, ktorý je v rôznych naladeniach dostupný aj v Octavii RS a RS230, Golfe GTI a R, Passate, Leone Cupra či ďalších modeloch.

280 koní, 350 Nm a vcelku rozumná hmotnosť 1635 kg, poskytujú tomuto autu nevýdanú dynamiku. Zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť zaberie len 5,8 sekundy. Dvestovku zvládne do 25 sekúnd. To sú parametre, ktoré boli pred 10 rokmi vyhradené pre limuzíny s osem- či desať-valcovými motormi pod kapotou.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

V minulosti mal Superb k dispozícii aj šesťvalec s objemom 3,6 litra. Ten mal prirodzene dobrý zvuk, slušnú dynamiku a svoj výkon servíroval s určitou gráciou.  Motor 2.0 TSI sa prejavuje výbušnejšie. Oproti Octavii RS je výbušnosť potlačená, charakter šešťvalca ale nedosahuje. Je to problém?

Podľa môjho názoru nie. S 2.0 TSI dokáže byť Superb pri bežných presunoch omnoho úspornejší. Toto je downsizing, ktorý mi dáva zmysel.

Snaha o economy run, pri udržiavaní rýchlosti 90km/h, znamená spotrebu približne 6 litrov. Predpisová jazda s kombináciou 60% okresné cesty a 40% mesto, s využívaním výkonu pri predbiehaní, odoberie z nádrže približne 7,5 litra každých 100 kilometrov. Rýchlejšie presuny či diaľnice sú za približne 8-9 litrov. V meste sa zmestíte do 10 litrov. Využívanie 280 koní a veľmi rýchla jazda s častým atakovaním rýchlostí nad 200 km/h, zvýši spotrebu na 12 a viac litrov.

Je to adekvátna spotreba vzhľadom na veľkosť auta a poskytovanú dynamiku.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

Jazdné vlastnosti

280 koní môže vzbudzovať dojem, že Superb bude mať športovejšie jazdné vlastnosti. Ani v režime Sport to však neplatí. Toto je predovšetkým komfortný krížnik na dlhé cesty. V režime Comfort sa však celé auto až prehnane kolíše. Väčšinu kilometrov som odjazdil s režimom Normal.

Superb dokáže aj na 19-palcových kolesách veľmi slušne odfiltrovať naše tankodromy. Má však problém s veľkými priečnymi nerovnosťami. Tie odfiltrovať nevie, čo sprevádzajú aj nepríjemne zvuky od nápravy. Ak mi na Superbe počas testu niečo výrazne vadilo, bola to táto vlastnosť.  Zvoliť o palec či dva menšie kolesá tak nemusí byť na škodu.

Škoda Superb 2.0 TSI 4X4 DSG Laurin & Klement

Testovaný model bol vybavený aj adaptívnym tempomatom a udržiavaním v jazdnom pruhu. Toto auto tak vie chvíľu jazdiť aj samo. Adaptívny tempomat dokáže úplne zastaviť a následne sa znova pohnúť.

Resumé

Viem. Väčšina Superbov sa aj ták predá s motormi TDI a táto top verzia ostane akýmsi jednorožcom. Kto si ju však kúpi, pravdepodobne nebude lutovať. Dovolím si napísať, že aj za takmer 50 tisíc € je to dobrá kúpa s prihliadnutím na pomer cena / výbava / výkon.

Dostanete neuveriteľne priestranné auto s veľmi slušnou multimediálnou a bezpečnostnou výbavou. A tiež výkonným, ale nie neúsporným motorom. Práve v tejto bielej farbe je to pre mňa ideálny manažérsky sleeper. Teda auto, ktoré na to nevyzerá, ale keď na to príde, dokáže byť rýchlejšie ako čokoľvek naokolo.

Foto: Roman Mayer

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Send this to a friend